söndag 18 augusti 2013

Polyester- Fakta, historia och eget tycke.

Idag så tänkte jag skriva en artikel om Polyester. Jag ska snart komma fram till vad det är, men först så ska jag berätta varför jag ska skriva om det.Polyester är efter bomull det viktigaste tygmaterialet som finns. Det utgör hela 20% av världsproduktionen. Så i  och med att den här bloggen till stor del är i utbildningssyfte för mig själv, så ser jag det som en självklarhet att skriva om det här materialet och lära mig om det. Vad är då Polyester? I grund och botten så är det en typ av plast helt enkelt. Den här plasten smältspinns sen för att användas som konstfiber i kläder. Varför används då Polyester så mycket? Det har väldigt många goda sidor. För det första så är det väldigt slittåligt, det skrynklar knappt alls, är lättvättade (dock tål det bara låg temperatur). Men som allt annat så har det sina svaga sidor. Polyester har låg värmeisolering, samtidigt som det inte tål höga temperaturer, då det smälter. Så tänk på att inte stryka i för hög värme. Det som jag nog tycker är det stora pluset med polyester är att man kan återvinna kläderna i och med att det är plast. Så man kan i stort sett tänka pantamera när det gäller det här materialet.
Eget tycke: Jag tycker att polyester verkar väldigt bra av det jag har läst.  Det har de egenskaper man vill ha. Slittåligt, anses vara bekvämt och är dessutom återvinningsbart. Perfekt. Men det är inte 2:a viktigaste textilmaterialet för ingenting.

Hoppas ni lärde er någonting nytt, det gjorde i alla fall jag. på återseende, ha det bra!:)

Källor: Jag var inte på någon hemsida. Men om ni söker på "Polyester historia" på googlade så kommer det komma en pdf fil som första resultat, där ni kan hitta allting.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar