tisdag 20 augusti 2013

Fred Perry- Fakta, Historia och egna åsikter.


Förra gången jag skrev en artikel, så skrev jag om Lyle & Scott. Som jag skrev där så är det ett Golfmärke. Men nu så ska vi ta en vändning bort från Golfande till Tennis. Märket jag talar om är Fred Perry. Anledningen till att jag vill skriva om det är för att det är i Sverige, precis som Lyle & Scott, ett rätt generellt och välkänt märke.

Fred Perry (18 Maj 1909 – 2 Februari 1995) var en stor tennisspelare som vann tenniscupen Wimbledon 3 gånger. Han blev dessutom utsedd till World player No. 1  fem gånger. 4 av de var i rad. Tennis var inte hans enda talang, han spelade professionell bordtennis med. Han föddes i Chesire som ligger i nordvästra England. I slutet av 1940-talet så kontaktades han av en man som hette Tibby Wegner.  Tibby Wegner var Distributör för ett Svettband som var populärt. År 1952 så släppte de sin första polotröja som gjorde storsuccé. Som jag skrev innan så startade Fred Perry inom Tennisen. Men idag så säljs det i en mängd andra kläder.

Eget tycke: Jag tycker att Fred Perry har snygga kläder som sitter bra. Jag tycker särskilt att de har snygga pikéer, ziptröjor och såklart deras väskor. Fred Perry är i ungefär samma prisklass som Lyle & Scott .När jag har gått i klädbutiker så har jag fått en bild av an Lyle & Scott produkterna brukar kosta någon hundring mer. De gör enligt mig rätt lika produkter. Det kanske inte är så men det känns på något sätt som att de är rätt jämna i kvalitet och utseende. Så de två märkena är jämna, men skulle jag vara tvungen att favorisera ett av de två märkena så väger det lite mer åt Lyle & Scott.  Anledningen till att jag tog upp Lyle & Scott i det här sammanhanget är för att jag har alltid sett de här två märkena som några slags rivaler. Fred Perry är ett Engelskt märke och Lyle & Scott grundar sig i Skottland. Och som sagt så är de båda två märkena i ungefär samma prisklass. Så de är väldigt jämna.
Tack så mycket för mig, för den här gången!:).

Källor:
 Fakta 1: http://sv.wikipedia.org/wiki/Fred_Perry
 Fakta 2: http://www.posh24.se/fred_perry


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar