fredag 16 augusti 2013

Lyle & Scott histora, fakta och egna kommentarer.


Lyle & Scott Grundades av William Lyle och Walter Scott i den skotska byn Hawick år 1874, med hjälp av ett lån på 800 pund. Roligt att veta: Winston Churchill aka Churchill föddes samma år., som blev Nobelpristagare i Litteratur år 1953. Året efter, alltså år 1954 blir ett stort år för de två musketörerna. De gör en exklusiv klädkollektion i cashmere mer Christian Dior, mer känd som bara Dior här i Sverige.Något som förvånar mig är att deras Emblem, den väl igenkända guldörnen inte sys på förrens år 1960.Efter år 1962, då H.M. Drottningen kommer och besöker lyle & scott, så börjar det ta fart för dem.Från år 1968 så blir det mycket golfkollektioner. De lanserar kollektioner till t.ex sitt första open championship, de klär Hennessey cup- laget och gör en golfkollektion för damer. De fortsätter dessutom att klä stora golfare, i och med att de blir sponsrade av Lee westwood, som själv är en stor golfare. För er som inte vet så är open championship och Hennessey cup, golfcuper.  (Jag visste det inte).

Lyle & Scott får år 1975 den stora äran att pynta upp Hans kungliga höghet Hertigen av Edinburgh. De utses till Kungliga Hovleverantörer.1986 så vinner Greg Norman the open cup och för Örnen till en gyllene seger.Vi hoppar nu till år 2001, då varumärket uppdateras och en ny era inleds. 2003 så skapas Lyle and scott Vintage. Det är en mer ungdomlig kollektion, som blir populär.År 2004 så öppnas deras flaggskepps butik i Covent garden, som är en stadsdel i London.År 2009 så vinner de Drapers young fashion brand of the year, som står för " Årets varumärke för ungt mode".

Lyle & Scott för mig:  Det här märket håller jag lite extra varmt om hjärtat faktist. Inte bara för att de har snygga kläder som sitter bra. Jag har en historia bakom det faktist. När jag var 16 år så hade jag ett sommarjobb som kock i ett kök på ett ålderdomshem, vilket jag avskydde. Fruktansvärt tråkigt. Men jag kämpade mig igenom det, och jag fick min första egna lön. Jag var förståss väldigt stolt och ville köpa något lite extra till mig själv. Det var då jag köpte mitt alldedes egna första märkesplagg. Det var en mörkblå Lyle& Scott Ziptröja. Och jag trivdes fruktansvärt bra i den. Det var då jag visste att jag skulle börja få intresse för märkeskläder. Så lyle & scott är mer än bara ett märke för mig. Därför blev det min första artikel. För övrigt så tycker jag de har  jävligt shjyssta kläder. Favorit kollektionen är solklart Vintage. Mina favoriter är Pikétröjorna och Det stickade de har.
Tack för denna gång:)!.
Källor:
Förnamn på Lyle och Scott: http://sv.wikipedia.org/wiki/Lyle_%26_Scott
Övrig fakta och historia: http://www.lyleandscott.se/fcp/content/our-history/content


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar